Thursday, September 11, 2008

DIA D MATAKU

Hari ini aku akan bergelar seorang graduan dan akan menerima segulung ijazah yang amat aku nanti2kan selama ini.Setelah menamatkan pengajian dalam bidang kedoktoran hampir 6 tahun,aku merasakan segala usaha dan harapan aku terlaksana.Dalam pada aku bergembira untuk menghadiri majlis ini, aku terasa amat sedih kerana insan yang telah berkorban untuk aku tiada bersama2ku untuk meraikan kegembiraan aku hari ini.

Setahun yang lalu Khairil yang sering menjadi pembimbing dan sanggup membantu aku di dalam pelajaran telah kembali kepangkuan Yang Maha Esa.Dia banyak membantu aku di kala aku terpaksa meraba2 untuk pergi ke mana sahaja.Aku sememangnya tidak dapat melihat setelah mata aku rosak akibat terlibat dalam kemalangan jalan raya setelah tamat tingkatan 5.Khairil dan aku berkawan sejak kecil,dialah yang banyak memberi aku semangat agar aku dapat menghadapi kehidupan aku dengan tabah.

Aku juga bercita2 tinggi dan bila aku mendapat tahu aku lulus dengan cemerlang,aku benar2 berharap dapat memasuki pusat pengajian tinggi.Tetapi memandangkan aku tidak dapat melihat,hasrat itu pasti terkubur.Khairil jugalah yang membakar semangat untuk aku agar tidak menyerah kalah.

"jangan risau Ju,Khai tahu Ju pasti akan dapat memasuki pusat pengajian nanti.Yang penting sekarang ini Ju harus berusaha untuk belajar lebih tekun.Ju pasti dapat mencapai cita2 Ju."tegas Khairil.

"tapi Khai..macam mana Ju nak menulis dan membaca kiranya Ju tak dapat melihat."balasku gusar.

"apalah Ju nie..kan sekarang niekan ada braille,Ju boleh belajar dan sekarang nie teknologi segala2nya canggih..dah..usah fikir banyak sangat,Khai yakin Ju akan berjaya nanti."Khairil terus memberi galakan.

Semenjak itu aku berusaha mempelajari braille dan akhirnya aku diterima masuk ke salah satu pusat pengajian.Bertapa teramat gembiranya aku.Setiap hari Khairi lah yang sering menghantar dan mengambil aku.Aku tidak tinggal di asrama kerana rumah aku tidak jauh dari tempat aku belajar.

"terima kasih Khai..kau banyak membantu Ju.Tak tau Ju macam mana Ju nak membalasnya nanti."ujarku.

"alah Ju..kalau Ju percayakan Khai..selagi itulah Khai akan bantu ju.Kan kita dah kawan baik sejak kecil lagi."

"tapi Khai..kau tak teringin nak ke U ke??keputusan Khai pun baikkan."tanyaku.
"Khai!!..tak perlulah Ju..ayah Khai minta Khai berkerja dengan dia.Lepas tu Khai boleh ambil alih syarikat ayah."jawab Khairil.

"kau takpelah Khai...hidup senang."
"yang kaya dan senang tu keluarga Khai..Khai mesti mula dari awal tau..ayah cakap jangan ingat boleh jadi bos."seloroh Khai mengajuk.Aku tersenyum.

Khairil anak kedua dan keluarganya mempunyai syarikat sendiri.Kakak Khairil telah berkahwin dan menetap di luar negara.Walaupun Khairil dari golongan berada dia tidak sombong dan masih sudi berkawan dengan aku.Malah keluarganya pun rapat dengan aku sekeluarga.Aku amat mengagumi sifat Khairil yang suka membantu.Keluarganya juga banyak menghulurkan bantuan kepada jiran2 yang memerlukan.

"Ju..Khai ada suprise untuk Ju..jom Khai tunjukkan."ujar Khairil lalu memimpin tanganku masuk ke dalam rumahnya.
"apa dia Khai..janganlah buat Ju takut."jawabku risau.

"aha nie dia..Ju peganglah Ju..pasti Ju suka."Khairil menyuruhku menyentuh sesuatu.

Aku teraba2 untuk mengetahui benda yang Khairil maksudkan.

"apaaaa..komputer braille ke nie.."aku terjerit bila mengetahui komputer yang aku amat memerlukan telah dapat aku miliki akhirnya.

"iye..ini untuk Ju..hadiah dari kami."jelas Khairil.

"tapi Khai..tentu mahal nie..tak dapat Ju nak menerimanya.Rasa2nya tak mampu Ju nak bayar balik nanti."balasku dengan nada kecewa.

"alah Ju nie..papa dan mama Khai yang belikan untuk Ju..buat pe nak bayar balik.Nie ikhlas dari mereka kerana Ju berjaya ke menara gading.Lagipun mereka dah anggap Ju macam anak sendiri pun.Sedangkan untuk Khai mereka tak belikan apa2 pun."terang Khairil bergurau.
Aku tergelak kecil.

Tiba2 muncul papa dan mama Khairil.

"iye Ju..terimalah je... Ju pun sebahagian dari famili ini.Jangan malu2.Bukan kita baru kenal."ujar mama Khairil.

"iye Ju betul..ini ikhlas dari kami."sampuk papa Khairil pula.

Aku terkedu dan terharu sekali dengan budi baik keluarga Khairil.

"terima kasih auntie..terima kasih uncle..budi kalian tak dapat Ju nak membalasnya."ucapku terharu.

Setelah ada komputer braille nie,aku dapat melakukan kerja assignment aku dengan mudah di rumah.Memandangkan jurusan kedoktoran yang aku ambil ni memerlukan banyak homework,jadi ia memudahkan aku dan aku tidak perlu selalu pergi ke pusat orang2 cacat.

"Ju belum tidur lagi nak.."tanya ibuku dari luar.

"belum bu..Ju ada kerja sikit nie.."

"jangan sampai lewat malam tau.Esok ada kelaskan.Nanti Khai kene tunggu Ju pula."nasihat ibu.

Seperti biasa Khairil akan menjemputku untuk ke kelas kuliah.Hari ini aku merasakan tangan Khairil yang memimpin aku terasa agak panas dari kebiasaan.
"Khai..kau demam ke.."tanyaku.

"alah demam sikit aje,dah makan panadol..nanti baiklah.."jawab Khairil biasa sahaja.

"kalau kau tak sihat tak payahlah hantar aku,Khai..nanti adik Ju boleh temankan Ju.Tak pergi jumpa doktor ke Khai.."

"buat apa nak jumpa doktor jauh2..doktor kat sinikan ada."gurau Khairil.

"loyar buruk yer..nak tunggu doktor nie lambatlah lagi..itupun kalau Ju lulus... barulah dapat gelaran doktor."ujarku tersenyum medengar usikan Khairil.

"jangan risau Ju..Khai tahu Ju pasti akan dapat menjadi seorang doktor nanti.Khai akan terus menyokong Ju..yang penting Ju berusaha tau."Khairil berceramah pendek memberikan kata-kata semangat kepada aku.

"baik prof.."usikku pula.

Kami kertawa bersama2.

Aku baru nak melangkah keluar tiba2 telefon berdering,lalu adikku mengangkatnya.

"hello.."
"kak..ada orang nak cakap."
"siapa.."tanyaku melangkah perlahan2 menuju ke arah telefon.
"tak tau..lelaki..boyfriend akak kot!!"usik adikku.
"hisshh kau nie Ani..akak takde boyfriend laa.."

Aku mengambil gagang dari tangan adikku.
"hello..siapa sana."
"hai Ju..nie Khai..maaf Ju,Khai tak dapat hantar Ju hari ni,tak dapat bangunlah badan sakit sangat."terang Khairil dengan suara yang berketar2.Jelas sekali kedengarannya.
"itulah Khai..kan Ju dah cakap kalau tak sihat jangan hantar Ju.Dah seminggu Khai demam,kenapa tak baik2 lagi.Khai tak jumpa doktor ke."tanyaku befikir.
"alah..Ju nie mentang2 dia bakal doktor asyik nak jumpa doktor aje..demam biasa aje Ju,nanti kebahlah bila Khai makan ubat."sempat lagi Khairil mengusik.
"sakit2 pun nak mengusik lagi tu.Dah pergi rehat,tak payah risau pasal Ju,nanti adik Ju hantarkan..bukan jauh sangat pun.Okey bye Khai.."aku meletakkan gagang.

Kerisauan mengugat sedikit naluri perasaanku bila sudah hampir 2 minggu Khairil tidak kebah dari demamnya.Khairil juga berdegil untuk berjumpa doktor.Aku melawatnya di rumah ditemani ibu.
"macam mana Khai..auntie,dia belum baik lagi ke?"tanyaku sebaik melangkah masuk ke rumah Khairil.
"belum Ju..risau auntie,sebelum nie kalau demam pun 2 atau 3 hari dah baik."
"kenapa tak dibawa ke doktor aje Datin."tanya ibuku pula.
"dia tak mahu pergi..dah puas saya dan Datuk pujuk dia.Ju pergilah tengok dia di atas."jelas mama Khairil.
"jom bu..kita tengok Khai.."ajakku.

Sesampai ke bilik Khairil,aku dipimpin ibu merapati ke katil Khairil.Tiba2 aku terdengar ibu mengucap panjang.
"allahhuakbar.."
"mengapa ibu.."tanyaku hairan.
"tak..takde apa2 Ju.."ibuku tidak menjawab pertanyaanku.Tetapi aku dapat merasakan ibuku melihat sesuatu.
Khairil terlebih dahulu memberi isyarat agar ibuku tidak bercakap perkara yang sebenarnya.
"Ju..buat apa susah2 datang nie..kan ju ada exam minggu depan."Khairil bersuara dengan begitu lemah sekali.
"takkanlah kawan dah sakit,Ju tak boleh datang melawat.Apa Ju mengganggu Khai ke.."rajukku.
"takdelah gitu.."
"Khai..pergilah jumpa doktor,suara Khai pun dah lain benar ju dengar.Ju pun rasa tak sedap hati nie.Mesti sakit Khai terukkan.Kalau Khai tak sihat siapa lagi nak hantar Ju pergi kelas nanti.Takde Khai tak bestlah..."pujukku.
"jangan risau Ju..Khai ok!!esok lusa baiklah Khai."bohong Khairil.
"esok..lusa..esok..lusa..dah banyak kali Khai cakap gitu."aku rasa tidak selesa setiap kali Khairil berkata begitu.
"ok..ok..nanti Khai jumpa doktor yer tuan doktor..eh..eh..silap puan!!"Khairil mengusik.Aku tahu Khairil hanya ingin mengurangkan kerisauan aku.Ju balik dulu yer..jangan lupa jumpa doktor tau."suruhku lagi.

Aku dan ibu melangkah keluar tetapi jauh disudut hatiku,dapat aku merasakan sesuatu yang tidak baik tentang Khairil.Aku bukan baru kenal Khairil,dialah teman sepermainan dan teman bergaduh aku.Aku sudah dapat membaca setiap tutur katanya yang begitu ingin mengurangkan kegelisahan aku pasti ada tersembunyi sesuatu yang aku tidak nampak.Hati aku dapat merasainya.

Aku terlalu sibuk dengan peperiksaan jadi aku tidak dapat memikirkan tentang Khairil untuk sementara waktu.Dalam aku sibuk mentelaah pelajaranku,telefon berdering dan ibu mengangkatnya.

"hello.."

Mula2 aku dengar ibu berbual agak jelas tetapi lama kelamaan suara ibu semakin kelam seperti berbisik.Aku ingin bertanya tetapi oleh kerana banyak kerja yang perlu aku siapkan membuatkan aku tidak ambil kisah.Ibu pun tidak berkata apa2 mungkin panggilan itu dari kawan2 ibu.Jadi aku pun buat tidak kisah.

"arhhhh lega..dah habis exam.."keluhku gembira.

Semenjak aku sibuk dengan ulangkaji dan peperiksaan aku hampir terlupa tentang Khairil.Untuk menelefonnya pun aku tidak berpeluang.Pernah aku suruh ibu bertanyakan kepada mama Khairil,ibu cakap Khairil dah hampir sihat.Jadi aku tidak risau sangat tentang kesihatan Khairil.

Walaupun begitu hati aku tetap tidak rasa selesa kerana aku dapat merasai sesuatu tentang Khairil.Aku tertekad untuk berjumpa Khairil dan aku mengajak adikku menemani aku sahaja.Ibu pula tiada di rumah.

Sebaik aku menekan loceng rumah Khairil.

"eh..Ju.."kedengaran suara mak Som,pembantu rumah Khairil.
"yer mak Som..saya nak jumpa Khai,dia ada tak..dah sihat ker dia.."tanyaku.
"dia..dia..hishh macam mana aku nak cakap nie."mak Som kedengaran seperti tidak keruan.
"mengapa mak Som..Khai keluar ke..takpelah mak Som nanti saya telefon dia sebelum saya datang yer."ujarku dan berlalu pulang.

Ternyata apa yang aku rasai adalah benar,Khairil sudah seminggu terlantar di hospital.Itupun aku ketahui dari pekerja2 syarikat kerana aku ingat Khairil sudah mula bekerja di syarikat papanya.
"ibu..kenapa tak bagi tahu Ju yang Khai masuk hospital."aku bertanyakan ibu.
"Ju..Khai sendiri yang cakap jangan beritahu Ju,dia tak mahu pelajaran Ju terganggu.Ibu tak sampai hati tetapi kerana Khai yang minta ibu simpan rahsia ini sehinggalah Ju habis exam,ibu terpaksa menyimpannya."terang ibuku.
"esok..kita tengok Khai yer bu.."pintaku

Aku merasai kehilangan di saat2 begini.Sudah lama aku tidak mendengar usikan Khairil.Dialah yang banyak memberi kata2 semangat kepadaku.Aku begitu hairan kenapa tiba2 Khairil jatuh sakit.Adakah selama ini dia rahsiakan sesuatu dariku.Selalunya dia tidak pernah merahsiakan apa2.

Aku begitu terasa kehilangan Khairil dan amat merindui gurau senda serta gelak tawanya yang sering membuat aku tidak kering gusi.Tetapi malam ini buat pertama kalinya selepas aku menjadi buta,aku mengalirkan airmata.Bertapa pedih sekali,sepedih hati aku kerana setiap orang menyembunyikan perkara sebenar dariku.

Sebaik aku dibawa bertemu Khairil dan setelah merapati katil Khairil,aku cuba memegang pergelangan tangan Khairil.Ternyata Khairil sakit tenat kerana aku dapat merasakan Khairil semakin kurus.Ini juga aku ketahui dari pengalaman aku melalui ilmu yang sedang aku pelajari.

"Khai..kenapa sembunyikan dari Ju.Kenapa Khai tak mahu berkongsi kesakitan Khai dengan Ju.."tanyaku sedih kerana Khairil hanya bersendirian menanggung penderitaannya.
Kedengaran tangisan dari mama dan papa Khairil.
"auntie..uncle..kenapa dengan Khai,dia sakit apa sebenarnya."soalku inginkan kepastian.
"sebenarnya Ju..auntie pun tak tahu Khai sakit,dia tak pernah beritahu auntie yang sebenarnya dia mengidap penyakit barah paru2.Sudah setahun dia menderita di dalam diam.Dia rahsiakan dari kami.Kini barahnya telah menular dan doktor cakap tidak dapat diselamatkan lagi."cerita mama Khairil dengan linangan airmata.

Aku menjadi sebak dan setitis demi setitis airmataku mulai mengalir membasahi pipi.Yang sebenarnya aku pun tidak boleh menangis kerana kerosakan mata aku akan mencederakan lagi sel2 mata aku yg lain.Aku terpaksa menahan airmata dari terus mengalir keluar.Aku mengingati kembali gurauan Khairil 2 bulan yang lalu.
"Ju..nanti Khai nak dermakan mata Khai kat Ju..Ju mesti kene terima."ujar Khairil.
"hisshhh..Khai nie nanti Khai nak pakai mata apa pula kalau Ju guna mata Khai..hahahaha.."aku tidak dapat menahan diriku dari kertawa.
"Khai pakai mata palsulah pulak."Khairil pula bergurau.Berdekah2 kami kertawa.

"Ju..Ju.."panggil Khairil begitu lemah sekali.
Aku tersentap dari lamunan dan mendekati Khairil.
"Khai..jangan putus asa.Ju tahu Khai kuat,Khaiselalu nasihatkan Ju supaya tabah..Ju tak lupakan itu.Demi persahabatan kita,Khai mesti kuat hadapinya okeh.."aku cuba memberikan kata semangat.
"a..ku..a..ku..minta ma..af Ju..Khai tak mau Ju se..dih..Janji Ju..Ju mesti terima mata Khai bila Khai dah tiada nanti.Khai nak Ju du..duki exam akhir Ju den..gan mata Khai..ini saja permin..ta..an a..Khai..yang ter..akhir Ju."ucap Khairil dengan nada yang tersekat2.Aku tidak dapat menahan sebak di dada.
"Khai..kan Ju ada setahun lagi..lepas nie bolehlah aku rawat Khai ok..Khai.Janganlah putus harapan.Kami semua sayangkan Khai.."hati aku benar-benar sebak.
"ti..dak.. Ju.. a..ku tia..da hara..pan la..gi."

Kesemua yang berada di situ tidak dapat menahan sebak di dada lagi.Airmata sahaja yang menjadi teman dikala ini.Hanya aku yang tidak dapat menangis,tetapi hati kau benar2 menangis.

Keadaan Khairil semakin tenat,itu yang diberitahu oleh doktor.Aku sedang bercuti jadi dapatlah aku membantu mama dan papanya untuk menjaga Khairil.Apa yang menakutkan aku apabila seringkali terjadi komplikasi kepada Khairil.Kalaulah aku dapat melihat,aku ingin merasai penderitaannya.Namun begitu mata hatiku dapat merasakan yang keadaan Khairil dalam keadaan yang benar2 serius.Hati kecilku sering menangis dan aku tidak henti2 memanjatkan doa untuk Khairil.

"Ju..Ju.."panggil Khairil.
Aku yang terlelap di kerusi bingkas bangun bila mendengar panggilan Khairil.
"iye Khai..Ju masih disini.."
"Ju..aaa..Khai minta ma..af ban..yak2 dengan Ju,kalau Khai ada mela..kukan kesalahan yer.Ju jan..ji yer Ju..jan..gan hampakan per..min..taan Khai.Ju..Khai ngantuk..lah..bo..leh khai ti..dur tak."
Aku tidak dapat menahan sebak di dada setiapkali mendengar suara Khairil yang tersekat2 itu.Sehinggakan aku tidak tahu apa yang harus aku katakan lagi padanya.
"tidurlah Khai..tidur yer!!Ju tunggu Khai.."ucapku dengan nada yang berbisik.Dalam sekelip mata aku juga terlelap tanpa mengetahui apa yang berlaku.Tiba2 aku dikejutkan ibu.
"Ju..Ju..bangun nak."
Aku yang masih dalam keadaan terpinga2 mendengar suara tangisan.
"Ibu..auntie..ada apa .."tanyaku tidak senang.
"Ju..Ju.. dengar nak..Khai dah meninggal sayang.."jelas mama Khairil.Aku menjadi panik seketika.
"tapi..tadi dia ok aje..betul ke ibu.."tanyaku kepada ibu untuk kepastian.
"betul sayang..mari Ju.."ibu menarik tanganku untuk merasai bahawa tubuh Khairil sudah tidak bernyawa lagi.Aku meletakkan jariku dihidung Khairil,memang aku tidak merasai hembusan nafas Khairil.Kemudian aku memicit pergelangan tangannya untuk kepastian,ternyata benar Khairil sudah pergi meninggalkan kami.Hatiku benar2 sedih aku tak tertahan lagi,airmata aku terus berjurai2 jatuh dari kelopak mataku.Aku terasa sakit sekali.Menyedari aku menangis,ibu terus menenangkan aku kerana ibu khuatir keadaan aku pula yang akan menjadi buruk.

Pada masa yang sama kedengaran doktor sedang berbual sesuatu dengan mama dan papa Khairil.Aku dapat meneka pasti tentang mata Khairil yang nak didermakan kepada aku.Aku benar2 keberatan untuk menerimanya.
"Ju..inikan permintaan Khai..dia nak Ju kembali melihat dan berjaya kelak.Sekarang Khai dah meninggal,kalaulah Ju sudi sekurang2nya auntie juga dapat melihat Khai dari mata Ju nanti.Itu juga yang auntie inginkan.Tolonglah Ju.."pinta mama Khairil berharap.

Aku tidak pernah berjanji dengan Khairil walaupun itu adalah permintaan Khairil.Kini demi mama dan papa Khairil aku akur juga.Hanya dengan cara ini kenangan bersama Khairil tidak akan terpadam dari ingatan kami semua.Nasib baik sekarang cuti semestar,jadi pembedahan dapat dilakukan.Sebaik saja sepasang mata Khairil telah diambil oleh para doktor,jenazah Khairil dikebumikan dengan segera.
"Khai..kau tetap bersama kami.."bisik hati kecilku.


Kenangan bersama Khairil terhenti sebaik nama aku dipanggil.Aku tersentak dan dengan langkah yang penuh dengan keyakinan aku menaiki pentas.Selesai majlis aku dan keluarga Khairil bergambar untuk kenangan atas kejayaan aku.
"Ju..auntie dapat melihat yang Khairil berada di matamu sayang.Terima kasih Ju kerana sudi menjaga auntie."ucap mama Khairil terharu.
"auntie..sekarang tanggungjawab Ju untuk menjaga auntie dan uncle kerana itulah harapan Khai."

Ijazah ku genggam erat dengan penuh harapan untuk memikul tugas yang amat berat kelak.
"terima kasih Khai kerana pemberianmu ini.Aku akan memeliharanya dengan baik."ucapku sendirian dan tanpa aku sedari airmata mengalir setitis dari kelopak mata ini.

No comments: